Negatieve emoties ervaren we vaak na tegenslag. Niemand vraagt erom om ontslagen te worden, bedrogen te worden of een vreselijke ziekte te krijgen. Hoe je met je negatieve emoties omgaat kan echt een verschil maken. Als je leert goed om te gaan met negatieve emoties, word je veerkrachtiger.

 

Wat is veerkracht?

Veerkracht is het vermogen dat je hebt om te herstellen van tegenslag. Heb je voldoende veerkracht, dan kun je goed omgaan met moeilijke, stressvolle situaties. Tegenslag kan klein of groot zijn. Van iets wat je de volgende dag vergeten bent tot iets wat je leven volledig overhoop gooit.

Een scheiding, het verlies van een dierbare, het verlies van een baan, een faillissement, kunnen behoorlijk impact hebben op iemands leven. Iemand die na dit soort tegenslagen goed omgaat met negatieve emoties komt sterker uit de strijd. Waardoor iemand ook in de toekomst beter bestand is tegen moeilijke, stressvolle situaties. Wanneer iemand niet goed omgaat met negatieve emoties kan het zijn dat iemand slachtoffer wordt van zijn eigen situatie.

 

Omgaan met negatieve emoties

Zodra je door een scheiding gaat, je baan verliest of een dierbare verliest, word je overweldigt door verschillende emoties. Je voelt je ellendig. Allerlei vragen spinnen door je hoofd. Is je partner vreemdgegaan, dan is het niet vreemd dat je je afvraagt waarom dat gebeurd is. Op zich kan het geen kwaad om daar even bij stil te staan, maar voorkom dat je gaat twijfelen aan jezelf. Zodra je je afvraagt: Wat is er mis met mij? Waarom overkomt mij dit? Waarom ik? bestaat de kans dat je te diep in dit gevoel zakt en je ervan overtuigd raakt dat geluk niet voor jou is weggelegd. In feite kies je er dan voor om geen actie te ondernemen maar jezelf te zien als slachtoffer van de situatie.

 

Slachtofferrol of actie

Als je jezelf ziet als slachtoffer, blijf je hangen in de pijn. Je blijft je ellendig voelen en geeft anderen of de situatie de schuld van jouw misère. Durf je de pijn die je voelt onder ogen te zien, zodat je je verdriet kunt verwerken, dan kom je in actie. Je kiest ervoor om uit de situatie te komen waarin je je zo ongelukkig voelt. Ik hoor je denken, was het maar zo eenvoudig! Klopt, het vergt moed om je pijn onder ogen te zien.

 

Vergroot je veerkracht

Leren omgaan met negatieve emoties maakt je veerkrachtiger. Het begint met liefde voor jezelf. Geef jezelf de ruimte om je gevoelens er te laten zijn. Onderzoek je gevoelens. Wat voel je nu werkelijk? Is het woede, frustratie, jaloezie, schaamte of angst? Waar komt dat gevoel daadwerkelijk vandaan? Heeft het te maken met de situatie of is er meer aan de hand?

Soms kan het lastig zijn om aan jezelf toe te geven dat je boos bent, dat je je schaamt, je jaloers, verdrietig of bang bent. Je wilt je groot houden of anderen niet tot last zijn, maar dat helpt jou niet.

 

Onderzoek negatieve emoties

Jouw gevoelens zijn er niet voor niets, ze komen ergens vandaan.

Stel je bent boos omdat je man vreemd is gegaan. Dan kan die boosheid met meerdere oorzaken te maken hebben. Die boosheid zegt iets over jou. Je kunt boos zijn omdat je echtgenoot jouw grens heeft overschreden. Kennelijk heeft hij andere normen en waarden dan je aanvankelijk dacht. Maar je kunt ook boos zijn omdat je schaamte voelt. Iedereen in je omgeving wist het, behalve jij. Je voelt je dom dat jij het niet door had en bent boos dat niemand jou iets verteld heeft. Misschien ben je ook wel boos op jezelf. Verwijt je jezelf dat je niet hebt kunnen voorkomen dat je echtgenoot vreemd ging. Of je bent teleurgesteld, omdat de verwachtingen die je van jullie huwelijk had niet zijn uitgekomen.

Het onderzoeken van jouw gevoel geeft je inzicht, zodat je je verdriet kunt verwerken.

 

Waarom jouw gevoelens belangrijk zijn

Jouw gevoelens vertellen je veel meer dan je aanvankelijk denkt. Alles wat je voelt gaat over jou. Over wie je bent en wat jouw waarden zijn. Maar ook, wat je diepste verlangens zijn, wat jou gelukkig maakt. Daarom is het goed om stil te staan bij je gevoelens en ze nader onder de loep te nemen.

Vind je dat lastig? Met e-mailcoaching onderzoek je al schrijvend je gevoelens. Tijdens een coach-traject onderzoek je de diepere lagen van je ziel waardoor je tot waardevolle inzichten komt. Je maakt de weg vrij van belemmerende gedachten. Al schrijvend verwerkt je je verdriet en andere emoties. Meer over e-mailcoaching lees je hier! 

*  Vond je dit een leuk en waardevol artikel? Blijf op de hoogte van meer tips en weetjes door mij op Facebook en/of Instagram te volgen.

** Ben je een (hoogsensitieve) alleenstaande 40plusser die het leven weer kleur wilt geven na tegenslag? Wordt lid van de besloten facebookgroep  Krachtig vooruit na je scheiding of verlies.