Een scheiding is één van de meest stressvolle gebeurtenissen in iemands leven. Hoe komt het dat een hoogsensitief persoon (HSP) meer moeite met een scheiding lijkt te hebben dan een niet HSP? Hoe hou je je als HSP staande in de rollercoaster waarin je terecht komt?

 

Wat is hoogsensitiviteit?

Hoogsensitiviteit gaat over de manier waarop prikkels je brein binnenkomen en verwerkt worden. In het Engels wordt hoogsensitiviteit ook wel aangeduid als ‘Sensory Processing Sensitivity’. Hoogsensitiviteit is een aangeboren eigenschap, een sterk ontwikkelde gevoeligheid voor prikkels die diepgaand verwerkt worden en een intense reactie kunnen geven. Ongeveer 20% van de bevolking is hoogsensitief. HSP is de afkorting voor Highly Sensitive Person, in het Nederlands vertaald naar hoogsensitief persoon.

 

Scheiding en HSP

De impact die een scheiding teweeg brengt in iemands leven is al behoorlijk, maar omdat je als HSP gevoeliger bent voor stresssituaties, heeft het extra impact. Dit heeft mede te maken met het intens ervaren van emoties. Daarbij kunnen ook andere kenmerken van het hoogsensitief zijn, je parten spelen.

Dankzij je subtiele waarneming ontgaat je vrijwel niets. Je hebt aandacht voor detail en hebt een sterk empathisch vermogen. Ook heb je een sterk verantwoordelijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel. Daarnaast ben je erg zorgzaam ingesteld. HSP’s overzien makkelijk het grote geheel en zijn sterk in het creatief denken wat een groot voordeel kan zijn, mits ze in balans zijn. En daar gaat het mis. Door de scheiding raak je als HSP makkelijk uit balans.

Doordat je haarfijn aanvoelt hoe iemand zich voelt, en zijn emoties begrijpt, kun je je bijvoorbeeld goed inleven in je (ex)partner, wat tijdens een scheiding juist verwarrend kan zijn. Ook kan het lastig zijn om andermans gevoelens niet te verwarren met je eigen gevoelens.

 

Een scheiding is vergelijkbaar met rollercoaster

Op het moment dat het woord “scheiding” valt, start de rollercoaster. Of je nu zelf het initiatief neemt of niet, er komt veel op je af. De hoeveelheid aan prikkels die binnenkomen zijn enorm.

Naast de dagelijkse dingen, moet er veel geregeld worden. Waar je eerst de ruimte had om op te laden, wordt deze ruimte volledig opgeslokt. Het lijkt wel alsof je gedachtegang overuren maakt. Je zit met allerlei vragen over de toekomst, over je partner, je kinderen en je omgeving. Doordat je de prikkels die binnenkomen op een dieper niveau verwerkt, is de kans groot dat je veel piekert. Als je ’s avonds vaak wakker ligt, krijg je slaaptekort, wat je prikkelbaar maakt. Daarbij word je overspoelt door emoties en ervaar je deze als HSP intenser. Dat geldt overigens voor zowel negatieve als positieve emoties. Maar, bij een scheiding heb je vooral te maken met negatieve emoties.

Emoties

Verschillende emoties kunnen elkaar snel afwisselen. Het ene moment voel je woede, het andere moment verdriet, dan is er ineens frustratie of word je overvallen door schaamte. Schaamte is een emotie die bij HSP sterk aanwezig kan zijn. Dat heeft te maken met perfectionisme wat je vaak ziet bij hoogsensitieve personen. Het feit dat je huwelijk mislukt is, wordt gezien als falen. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel, bijvoorbeeld naar de kinderen, draagt daar ook aan bij. Vaak zie je dat HSP tot in den treure geprobeerd hebben hun huwelijk te redden. Ook een groot rechtvaardigheidsgevoel kan je parten spelen. Tijdens een scheiding krijg je ongetwijfeld te maken met zaken die onrechtvaardig voelen. Kortom een scheiding is nogal verwarrend en extra stressvol voor een HSP.

 

Uit balans

Alle stress en verwarring zorgt ervoor dat je de grip op de situatie verliest. Doordat je overweldigt wordt door alles wat er rondom het scheiden speelt, heb je geen tijd om op te laden. En dát is juist wat je nodig hebt als HSP. Hierdoor raak je uit balans, waardoor je je kracht verlies. Je overziet het grote geheel niet meer. Dat maakt je onrustig en angstig. Je hebt geen grip meer en voelt je verloren. Als HSP is het altijd van belang goed voor jezelf te zorgen om in balans te blijven. En dát is tijdens een scheiding een enorme uitdaging.

 

Zelfzorg

Doordat je geneigd bent eerst voor anderen te zorgen, zet je jezelf op de laatste plaats. Logisch dat de zorg voor je kinderen prioriteit geeft, maar het is niet nodig om ook nog voor je (ex)partner te zorgen. Juist omdat je je zo goed kunt inleven in de ander schuilt hier een gevaar. Je bent niet meer verantwoordelijk voor je partner. Scheiden betekent ook loslaten. Voel je niet schuldig als je voor jezelf kiest. Je bent niemand verantwoording schuldig. Zie het niet als zwakte als je er even doorheen zit,  verdrietig of boos bent. Het is een normale reactie die past bij de situatie.

 

Tips om een scheiding goed door te komen

1. Creëer ruimte voor jezelf

Het klinkt misschien wat overdreven, maar maak een weekschema. Ook al is dit een hectische periode, een schema geeft je houvast. Plan een paar momenten per week voor jezelf in. Bijvoorbeeld een moment waarop je kunt mediteren of gaat sporten. Doe iets wat je helpt te ontladen. Zoek de natuur op waar je tot rust komt. Door momenten voor jezelf te reserveren creëer je ruimte om op te laden. En deze oplaadmomenten heb je echt nodig als HSP. Ook helpt een schema je het overzicht te bewaren van wat echt noodzakelijk is.

2. Eet gezond

Voeding heeft invloed op hoe je je voelt. Daarbij zijn HSP vaak gevoeliger voor bepaalde voeding wat een negatief effect kan hebben. Als je stress hebt ben je geneigd om te gaan snaaien. Dat heeft o.a. te maken met stofjes die vrijkomen in je lichaam door de stress. In een sombere bui is het makkelijk om toe te geven aan slechte gewoonten. Toch zal het je enorm helpen als je je lichaam voed met gezonde voeding. Het zorgt ervoor dat je motor schoon blijft en goed blijft draaien. Je hebt nu al je energie nodig.

3. Beweeg voldoende

Waarschijnlijk kruip je liever met een dekentje op de bank. Toch zal bewegen je goed doen. Sporten kan je helpen om te ontladen. Ook een wandeling in de natuur doet wonderen. Even een frisse neus halen geeft je letterlijk energie.

 4. Schrijf je vrij van piekergedachten

Schrijven heeft een helende werking. Het fijn is om de dingen van je af te kunnen schrijven. Maak er een gewoonte van om ’s avonds in een dagboek te schrijven. Beschrijf hoe je dag verlopen is. Kijk niet alleen naar wat er niet goed ging, maar kijk naar wat er wél goed ging. Door ’s avonds te schrijven voorkom je dat je in bed gaat liggen piekeren.

5. Zoek een luisterend oor

Vaak is het snel duidelijk wie je echte vrienden zijn. Meestal is er wel één goede vriend/vriendin waarmee je goed kunt praten. Zoek iemand die met volle aandacht naar je luistert en je niet opzadelt met ongevraagd advies. Heb je niemand in je omgeving zoek dan hulp bij een professional. Een paar gesprekken bij een coach kan enorm opluchten.

6. Bekijk aan het eind van iedere week je weekschema

Wat kun je afvinken? Welke doelen heb je gehaald en waar wil je de komende week meer aandacht aan schenken. Geef jezelf een schouderklopje voor alle doelen die je gehaald hebt. Ben niet teleurgesteld als er doelen zijn die je niet gehaald hebt. Misschien was het te hoog gegrepen. Stel je doelen bij. Iedere week is een nieuwe week met nieuwe kansen. Het is goed om doelen te stellen, maar wees niet te streng voor jezelf.

 

Scheiden is ook rouwen

Een scheiding is een soort rouwproces. Neem de tijd om te rouwen. Het is belangrijk dat je dit niet onderschat. Ga je gevoelens niet uit de weg. Durf je emoties aan te kijken en onderzoek ze zodat je ze beter leert begrijpen. Vergelijk een scheiding met een wond die moet helen. Zodra er een korstje op komt is het nog kwetsbaar en moet je er voorzichtig mee omgaan. Zo verloopt het helingsproces, met up en downs.

 

Voordeel van hoogsensitiviteit

Hoogsensitief zijn heeft ook voordelen. Doordat je goed kunt reflecteren zie je snel wat je anders/beter had kunnen doen. Je leert van wat er is misgegaan. Dat zorgt dat je je sneller persoonlijk ontwikkeld.

Een voordeel van het intens ervaren van emoties is dat je positieve ervaringen ook intens ervaart. Laat je niet overspoelen met sombere gedachten, ga er op uit met vrienden. Gun jezelf plezier. Door het gevoel van leuke ervaringen vast te houden, ga je je beter voelen. Als je goed voor jezelf zorgt kun je de situatie beter overzien, wat je helpt bij het hele proces.

Als HSP maak je makkelijk verbindingen die je helpen het grote geheel te zien. Zodra je het nut van bepaalde zaken inziet zal je sneller grip op je leven krijgen. Nieuwe inzichten helpen je groeien, wat waardevol is om goed door een scheiding te komen.

 

Scheiden als HSP

Hoogsensitiviteit kan als een extra last worden ervaren tijdens het scheiden. Wanneer je eerdergenoemde tips in je leven integreert, voorkom je dat je volledig uit balans raakt.

Vind je het lastig om de tips in je leven te integreren? Mis je een luisterend oor en kun je wel wat hulp gebruiken? Dan is online coaching wellicht iets voor jou.

online coaching
e-book - 7 tips

GRATIS E-BOOK

Ontdek met welke basisstappen je het leven weer kleur geeft

 

7 tips waarmee je direct aan de slag kunt

 

You have Successfully Subscribed!

Stel hier je vraag